We Are Graphic Designers Wij zijn grafisch ontwerpers

Ons collectief bestaat uit talrijke bureaus en onafhankelijke grafisch ontwerpers. Deze website is ons eerste gezamenlijk initiatief.

Het is het vertrekpunt voor een algemene aanpak die ons vak promoot. We voelen de noodzaak om onze eigenheid te verdedigen en we willen onze gesprekspartners sensibiliseren voor het onderzoek dat we voeren, onze nieuwsgierigheid en onze creativiteit.

De vormgever zorgt voor een kostbare energie

Ons eerste initiatief heeft een pedagogisch doel. Deze website voorziet u van de juiste instrumenten om een grafische partner te vinden. Als alles goed gaat verhoogt hij/zij uw zichtbaarheid. Uw doelpubliek wordt geprikkeld, verrast en verleid. Op een voorwaarde.

De kwaliteit van het werk van een vormgever hangt af van de kwaliteit van de dialoog die hij/zij heeft met de klant. We luisteren naar uw behoeften. Maar zoals bij elke menselijke relatie zijn respect en vertrouwen onmisbaar.
De eerste te vermijden valkuil zijn de wedstrijden, de nauwelijks of niet georganiseerde pitches zonder duidelijk doel, zonder voorafgaande selectie van bureaus, vaak te weinig of soms helemaal niet geremunereerd, zijn even schadelijk voor de opdrachtgevers als voor de ontwerpers.

De ideeëncoöperatief of de bestaansreden van WAGD

Op deze website vindt u de instrumenten waarmee u zich kunt oriënteren, de essentie van het ontwerpen beter begrijpen en de samenwerking tussen grafisch ontwerpers en hun belangrijkste gesprekspartners vlot te laten verlopen.

Door onze kennis te delen hopen we een uitwisseling op gang te brengen over de eigenheid en specificiteit van ons beroep. Onze opdrachtgevers bieden we zo de mogelijkheid het werk van de ontwerpers te optimaliseren met als gemeenschappelijk doel het grafisch ontwerp de middelen en mogelijkheden te geven om de samenleving meer glans te geven.

Vormgeving maakt integraal deel uit van het dagelijkse esthetische en sociale landschap

Van ’s morgens tot ’s avonds komen we in contact met een fenomenale hoeveelheid min of meer geordende, min of meer pertinente grafische tekens die onze zintuigen stimuleren en onze kijk op de wereld en de wereld zelf bepalen.
In alle gevallen zijn deze tekens de veruitwendiging van een wil tot communicatie.
De ontwerper analyseert en geeft de ideeën een betekenisvolle en gepaste visuele vorm.

Elk project heeft nood aan communicatie om zijn doel te bereiken. De samenleving evolueert voortdurend, ons beroep ook. De vormgever speelt een cruciale rol in de kritische reflectie eigen aan communicatie, of ze structureel is zoals de visuele identiteit van een organisatie of tijdelijk zoals bij een evenement.
De ontwerper beheerst de creatieve en strategische dimensies van communicatie en houdt rekening met sociologische, esthetische, ecologische en economische aspecten. Daarom is hij de geprivilegieerde partner om projecten tot een goed einde te brengen en de optimale impact in de samenleving te verzekeren.

Wat is grafisch ontwerp?

Grafisch ontwerp is een op het leven toegepaste kunst. Het uitgebreide werkgebied geeft het een specifieke en steeds grotere rol in onze maatschappij, zowel cultureel, commercieel als sociaal want het beïnvloedt onze volledige omgeving, privaat en publiek.

De ontwerper gebruikt een uitgebreide toolbox (woorden, foto’s, illustraties, cijfers, grafieken) om informatie in een bepaalde context door te geven. Hij creëert een visuele taal om een boodschap efficiënt en passend over te brengen.

NB: Het beroep van grafisch ontwerper definiëren is moeilijk omwille van twee factoren: ten eerste is het een vorm van communicatie en die is per definitie oneindig. Ten tweede doen interdisciplinariteit en technologische veranderingen de grenzen vervagen en de actoren exponentieel toenemen.

Waarom beroep doen op een grafisch ontwerper?

Deze vraag stellen is zich afvragen waarom beroep doen op een professional uit een bepaald vakgebied. De vraag kan absurd lijken…
Waarom de plannen van een huis laten opmaken door een architect? Waarom beroep doen op een notaris voor een testament?

  • De grafisch ontwerper is een expert in communicatie en zorgt voor een kritische reflectie op de gegeven vragen.
  • De grafisch ontwerper is technisch onderlegd. Hij beheerst de verschillende schakels van de grafische ketting, van bestelling tot levering (drukwerk of andere media).
  • De grafisch ontwerper is visionair. Hij kent en verstaat de veelheid van tekens en codes van onze samenleving. Hij heeft de capaciteit er het essentiële uit te distilleren dat in de gegeven context betekenisvol is.

Een ontwerper kiezen

De opdrachtgever kiest de ontwerper. Door zich de nodige tijd te gunnen om een goede keuze te maken, verzekert hij zich van een optimale relatie met een belangrijke professionele partner.
Waarmee rekening houden bij de keuze?

  • Referenties, ervaring
  • Menselijke, artistieke, filosofische affiniteiten
  • De structuur en de concrete mogelijkheden (omvang van het werk, termijnen, etc.)
  • Het budgettaire luik

Bij de keuze van een ontwerper moet de opdrachtgever zijn noden, wensen en voorkeuren duidelijk maken. Het is vanzelfsprekend het project toe te vertrouwen aan een ontwerper/studio die al projecten realiseerde die zowel qua stijl als qua conceptuele aanpak in de smaak vallen. De juiste keuze maken, veronderstelt om vooraf zelf al wat onderzoek te doen.

Chronologie van een goede keuze: De stappen

1 – Mond tot mond & observeren

Niets beters dan discussiëren om perspectieven te openen. Praat erover met vrienden, familie, collega’s, handelaars, restauranthouders… De publieke ruimte is een onuitputtelijke bron van inspiratie. Bekijk de dragers die u graag hebt: boeken, magazines, flyers, affiches, lichtreclames…
NB : De naam van de ontwerper staat vaak in het colofon, op de achterkant of onderaan de drager. Het internet bulkt ook van de verwijzingen en elke ontwerper/studio is er aanwezig. Na een eerste oogst, selecteert u enkele bureaus (2 of 3) en bestudeert u aandachtig de realisaties om hun specificiteit te vatten.

2 – Het contact & de ontmoeting

Maak een afspraak met het (de) gekozen ontwerper(s)/studio(s) om een dialoog aan te gaan over uw project. Het is een goed idee voorbij de eerste indruk te gaan. Niets vervangt immers een echte ontmoeting. Het tot stand komen en verwezenlijken van een project is voor alles een zeker gevoel, een vertrouwen, een wederzijds begrip dat de samenwerking optimaal maakt en dat meerdere maanden en jaren kan duren. De ontmoeting is ook de gelegenheid om vragen te stellen over het verloop van de samenwerking. Profiteer ervan.

3 – Het budget & de offerte

De prijs is een selectiecriterium. De keuze mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het design maar het toegekende budget blijft hoe dan ook een belangrijke parameter. Aarzel niet om dit van bij het begin te vermelden en/of een offerte te vragen. Weet dat de offerte een nauwkeurig lastenboek vereist zonder hetgeen u de offertes niet kunt vergelijken.

De pitch

Enkel als u door een professionele context verplicht bent of omdat u ontwerpvoorstellen wenst voor uw project en als uw budget het toelaat, kunt u een pitch overwegen.
Vandaag worden veel wedstrijden, competities en pitches georganiseerd in voor grafisch ontwerpers moeilijke omstandigheden, zonder dat de initiatiefnemers het nut en de te volgen procedure kennen (competities met weinig of geen selectie, zonder duidelijke briefing, gebruik van foute terminologie, te weinig of geen remuneratie).
De kwaliteit van de pitch heeft nochtans een directe impact op het creatief potentieel.

WAT KIEZEN? WANNEER EN HOE?

Een pitch

is de gecombineerde vraag naar een offerte en een grafisch voorstel. Dat vereist het voorzien van een remuneratie voor het geleverde werk.

Een offerte aanvragen

is het verzamelen van financiële voorstellen voor het verwezenlijken van het project.
Selecteer, zoals hoger beschreven, telkens 2 of 3 bureaus of zelfstandige grafisch ontwerpers met wie u affiniteit hebt.
Vraag offertes aan op basis van bestaande referenties als u de prijzen wil vergelijken voor een duidelijk gedefinieerde vraag. Als u echter een visuele uitwerking wenst om uw keuze op te baseren, organiseert u een pitch. U moet dan een budget voorzien voor het vergoeden van het werk van de 2 of 3 studio’s/ontwerpers waarop u beroep hebt gedaan maar die u niet weerhoudt.

Verloop van een project

1. ONTMOETING EN DISCUSSIE

De grafisch ontwerper* ontmoet de opdrachtgever en ontvangt zijn briefing (gedetailleerde beschrijving van zijn vraag). Ze bepalen gezamenlijk de meest geschikte vorm van communicatie voor de doelgroep en de beoogde objectieven, net als de te realiseren praktische toepassingen.
Grafisch ontwerp is een proces van problemsolving dat creativiteit, innovatie en expertise vereist. Het goed begrip van het product of de dienst van een klant en zijn betrachtingen, de concurrentie en de doelgroep vertaalt zich in een visuele oplossing gecreëerd vertrekkende van het manipuleren, de combinatie en het gebruik van vorm, kleur, beeld, typografie en ruimte. AGDA

2. ANALYSE EN OFFERTE

De ontwerper bepaalt de te gebruiken middelen en stelt zijn offerte op. Vanaf het aanvaarden ervan, wordt een retroplanning (kalender) opgesteld en kan het werk beginnen.

3. INTERPRETATIE EN CREATIE

De vormgever analyseert de vraag van de opdrachtgever, interpreteert die en geeft haar een passende visuele vorm.

4. PRODUCTIE EN AFRONDING

Na de goedkeuring van de opdrachtgever, werkt de vormgever de in de offerte bepaalde middelen uit en verzekert de kwaliteitsopvolging tot de oplevering van het afgewerkt product (internetsite, drukwerk, etc.).