1. ONTMOETING EN DISCUSSIE
De grafisch ontwerper* ontmoet de opdrachtgever en ontvangt zijn briefing (gedetailleerde beschrijving van zijn vraag). Ze bepalen gezamenlijk de meest geschikte vorm van communicatie voor de doelgroep en de beoogde objectieven, net als de te realiseren praktische toepassingen.
Grafisch ontwerp is een proces van problemsolving dat creativiteit, innovatie en expertise vereist. Het goed begrip van het product of de dienst van een klant en zijn betrachtingen, de concurrentie en de doelgroep vertaalt zich in een visuele oplossing gecreëerd vertrekkende van het manipuleren, de combinatie en het gebruik van vorm, kleur, beeld, typografie en ruimte. AGDA
2. ANALYSE EN OFFERTE
De ontwerper bepaalt de te gebruiken middelen en stelt zijn offerte op. Vanaf het aanvaarden ervan, wordt een retroplanning (kalender) opgesteld en kan het werk beginnen.
3. INTERPRETATIE EN CREATIE
De vormgever analyseert de vraag van de opdrachtgever, interpreteert die en geeft haar een passende visuele vorm.
4. PRODUCTIE EN AFRONDING
Na de goedkeuring van de opdrachtgever, werkt de vormgever de in de offerte bepaalde middelen uit en verzekert de kwaliteitsopvolging tot de oplevering van het afgewerkt product (internetsite, drukwerk, etc.).